Grafienės Fabijanos Obuchovičiūtės-Čapskienės portretas
Grafienės Fabijanos Obuchovičiūtės-Čapskienės portretas
Grafienės Fabijanos Obuchovičiūtės-Čapskienės portretas

Grafienės Fabijanos Obuchovičiūtės-Čapskienės portretas

Autorius: Hintzas Andrejus

Sukūrimo metai: 1835 m.

Kūrimo technika: popierius, pastelė.

Matmenys: 28,7x24,4 cm.

Signatūra: Hintz. f. 1835 (paveikslo apačioje dešinėje pusėje vertikaliai).

Ponios Fabijanos Čapskienės ir jos dukters Marijos portretai priklauso iš Prūsijos kilusio dailininko Andreaso Hintzo (kai kas rašo Hintzes) grafų Čapskių (Czapski) šeimos portretų grupei, sukurtai 1835 m. Vilniuje. Dailininkas nupiešė grafienės, grafaitės ir šeimos galvos – grafo Karolio Jono Čapskio, mirusio 1836 m., atvaizdus. Tikėtina, kad Hintzas pavaizdavo ir kitus šeimos narius, pavyzdžiui, Karolio ir Fabijanos Čapskių jauniausiąjį sūnų, žinomą kolekcininką ir numizmatą Emeriką Hutten-Čapskį. 

Pastele piešti portretai Europoje buvo ypač madingi XVIII a. – rokoko ir Apšvietos epochose. Pastelės populiarumas siejamas su prancūzų daile, nors šią techniką į Paryžių atgabeno venecijietė portretistė Rosalba Carriera. Purus paviršius ir minkšta tekstūra itin tiko idealizuotam, kartu ištikimai natūrą atkuriančiam žmogaus atvaizdui, šiandien mums primenančiam spalvintą fotografiją. Švelnaus kolorito kompozicijos derėjo nedideliuose, šviesos užlietuose privačių miesto vilų (pranc. hôtels particuliers) kambariuose. Pastelių paplitimą paskatino XVIII a. išrasta didelio formato stiklo lakštų gamybos technologija – priemonė apsaugoti mechaniniam poveikiui jautrų paviršių. Palyginti nedidelė pastelės kaina, galimybė per kelis pozavimo seansus namų sąlygomis užfiksuoti modelio bruožus praplėtė užsakovų ratą, įtraukė į jį viduriniąją klasę. Madinga technika iš Europos centrų XVIII a. viduryje paplito ir jos periferijoje, kur iki XIX a. vidurio konkuravo su aliejine tapyba bei populiarėjančia fotografija.

Šaltinis: "Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje". Sud. G. Jankevičiūtė.  Vilnius: LAWIN, 2012, Kat. Nr. 3, P. 24.

Parodos: LAWIN Vilniaus biuro 20-mečio paroda „Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalis– lapkritis, Nacionalinė dailės galerija, Vilnius; Edmundo Armoškos dailės kolekcijos paroda „Lietuvos dailės atodangos XVI–XXI amžiai“, 2008 m. liepos 3 d. – rugpjūčio 31 d., Lietuvos dailės muziejus, Vilnius.

Publikuota: "Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje". Sud. G. Jankevičiūtė. Vilnius: LAWIN, 2012, Kat. Nr. 3, P. 24; „Lietuvos dailės atodangos XVI–XXI amžiai“. Edmundo Armoškos dailės kolekcijos paroda. Vilnius: Lietuvos dailės muziejus, 2008. Kat. Nr. II, 26, P. 93; "Kolekcija. Lietuvos kolekcininkų asociacijos žurnalas". Vilnius, Nr. 3, 1996, P. 20; "RES PUBLICA" Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija . Sud. R. Janonienė. Vilnius, 2018,  Kat. Nr. 33, P. 218.

Nuotraukoje: ekspozicija parodoje „Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalio 12 d. – lapkričio 11 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius.