Autorius: Rafalavičius Karolis, 1831 - 1861
Kūrimo technika: drobė, aliejus.
Matmenys: 67x110 cm.
Signatūra: Rafałowicz 1860 (paveikslo apačioje kairėje pusėje); Po burzy na Morzu Czarnym (ant rėmo vidinės pusės).
Ekspertizės aktas, pasirašytas meno istorijos ekspertės Irenos Bal, 2010 m. vasario 18 d., Varšuvoje.
Romantizmo epochos dailininkams jūra buvo viena mėgstamiausių tapybos temų, nes leisdavo atskleisti gamtos stichijų jėgą ir grožį. Vis dėlto XIX a. Lietuvos dailėje marinų labai nedaug, tad Karolio Rafalavičiaus (1831–1861) drobė, vaizduojanti audrą Juodojoje jūroje, vertintina kaip įdomus ir retas šio žanro kūrinys. K. Rafalavičius studijavo Peterburgo dailės akademijoje, kur galėjo susipažinti su anuomet nepaprastai populiaria Krymo dainiaus Ivano Aivazovskio (1817–1900) tapyba. Šio garsaus marinisto kūryboje itin dažni buvo audringos jūros, skęstančių laivų vaizdai. K. Rafalavičiaus drobėje taip pat vaizduojama dramatiška stichijos ir žmogaus susidūrimo akimirka – bangos į uolas svaido valteles, kuriose sėdi iš skęstančių laivų spėję sulipti žmonės. Temą galėjo aktualizuoti Paryžiuje pasirašyta taikos sutartis, kuria baigėsi 1853–1856 m. Krymo karas, Juodoji jūra buvo paskelbta neutraliais vandenimis ir joje atgaivinta prekybinė laivininkystė. Įdomu, kad 1857 m. I. Aivazovskis pusmetį gyveno Prancūzijos sostinėje, surengė čia parodą ir sulaukė neįtikėtino pripažinimo. Žinoma, kad 1860 m. ir K. Rafalavičius tobulinosi Paryžiuje. Labai gali būti, kad savo mariną jis nutapė tiesiog įkvėptas I. Aivazovskio sėkmės, galbūt netgi tiesiogiai juo sekdamas, juolab kad tais metais jis negalėjo tapyti Juodosios jūros iš natūros.
Šaltinis: "RES PUBLICA" Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija . Sud. R. Janonienė. Vilnius, 2018, P. 200.
Publikuota: "RES PUBLICA" Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija . Sud. R. Janonienė. Vilnius, 2018, P. 201, Kat. Nr. 65, P. 225.